Känner du dig trött?

En person som har låga järnnivåer kan känna sig trött och hängig, lättirriterad och har svårt att koncentrera sig. Att ha låga järnnivåer är vanligt och man räknar med att uppåt 40% av alla fertila kvinnor kan behöva få i sig extra tillskott av järn. Järn bidrar nämligen till minskad trötthet och utmattning, normal energiomsättning samt till att bibehålla immunsystemets normala funktion. 

Läs mer om järnets funktion i kroppenjärnbrist & låga järnnivåer här. 

Behov av extra järntillskott

Kvinnor

Kvinnor i fertil ålder kan förlora järn vid de månatliga menstruationsblödningarna. En del kvinnor kan därför  behöva tillföra järn för att kompensera för blodförlusten.  Låga järnnivåer kan orsaka trötthet hos kvinnor från det att menstruationen börjar fram till klimakteriet.

Innan graviditeten

Under en graviditet är det viktigt att ha rätt mängd järn i kroppen från början. På grund av riklig menstruation, tidigare graviditeter och amning, dålig kosthållning och lågt järnupptag kan en del kvinnor ha låga järnnivåer redan i början av graviditeten. Eftersom det kan ta upp till sex månader att fylla på låga järndepåer kan det vara klokt att börja med järntillskott vid behov redan några månader före graviditeten.

Under graviditet

Under graviditeten har kvinnan dubbelt så stor blodvolym som andra kvinnor och kan då behöva ett högre intag av järn än det rekommenderade järnintaget för kvinnor. Järnet behövs inte bara till mamman utan även till barnet som ska bygga upp sina egna järnförråd. Låga hemoglobinnivåer kan göra mamman trött och orkeslös under graviditeten. Läs mer om järn och graviditet här.

Idrottare

För att prestera på högsta nivå och för att förbättra konditionen behövs järn. De som tränar hårt kan behöva extra järn för att syresätta och återuppbygga musklerna. Idrottare på toppnivå kan också behöva ett större förråd av järn p g a den höga ämnesomsättningen.

Järn ger kroppen energi eftersom järn bidrar till normal bildning av röda blodkroppar och hemoglobin samt normal syretransport i kroppen.

Även dessa kan ha ett behov av järntillskott

  • Veganer
  • Blodgivare
  • Äldre
  • Glutenintoleranta
  • De som har rikliga menstruationer